Posted in ciało, psychoterapia, relaksacja, stres, on 15 czerwca 2015, by , 0 Comments

Endorfiny to neurotransmitery, inaczej substancje chemiczne, które przenoszą sygnały przez system nerwowy. Jest co najmniej 20 różnych rodzajów endorfin, w tym beta-endorfiny, które działają na nasz mózg kilkanaście razy silniej niż morfina. Tak więc endorfiny to Twój prywatny narkotyk, który jest w 100% naturalny i którego specyfikę wydzielania poniżej wyjaśnię.


We wczesnych latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku badacze zajmowali się wpływem opiatów na mózg, miedzy innymi morfiny. Odkryto, że opiaty oddziałują na receptory w mózgu i kręgosłupie. Efektem tego oddziaływania na receptory jest zminimalizowanie lub całkowita blokada bólu. Skąd w ludzkim organizmie receptory wychwytujące opiaty? Najbardziej prawdopodobną odpowiedzią okazało się stwierdzenie, że organizm musi sam produkować substancje, które mają działanie takie jak morfina.

W ten sposób rozpoczęły się badania na endorfinami. Do niedawna zbadanie przepływu endorfin w ciele było niemożliwe, bez ingerencji w organizm. Dlatego tez większość wniosków opierała się na badaniach laboratoryjnych szczurów.  Jednak nowe metody obrazowania pozwalają na zbadanie wzrostów i przepływów endorfin w momencie oddziaływania z ludzkim mózgiem i zbadanie ich roli w gospodarce chemicznej mózgu.

Co ciekawe, podstawowym wyzwalaczem endorfin jest stres i ból. Kiedy mózg dostaje sygnał bólowy, jedną z reakcji organizmu jest by zaprzestał szkodliwego działania np. odrzucamy nóż w momencie, gdy się nim skaleczymy. Skąd w takim razie powiedzenie, ze endorfiny są hormonami szczęścia? Uczucie przyjemności tez jest sygnałem dla organizmu, że mamy wystarczy poziom szczęścia. Pojawia się, gdy jemy dobry posiłek, uprawiamy seks czy jesteśmy w dobrym towarzystwie. To uczucie również zachęca nas by powtarzać te czynności, które kojarzą nam się z przyjemnością.

Oprócz powyższych jest jeszcze kilka „wyzwalaczy” endorfin:
Ćwiczenia – „biegowy haj”(runner’s high) istnieje. Każdy biegacz to powie. Trzeba jednak na niego zapracować. Im dłużej biegniemy i im większy jest wysiłek, tym więcej endorfin jest wydzielanych przez organizm. Ważne jest, że endorfiny wydzielają się, w mniejszej ilości, jeszcze po bieganiu.
Medytacja i ćwiczenia oddechowe – tai-chi, pilates, joga wspomagają wydzielanie endorfin.
Poród – to jest prosta wypadkowa bólu i stresu, zakończona radością
Alkohol – okazjonalne wypicie lampki alkoholu lub piwa stymuluje wydzielanie endorfin. Nadużywanie alkoholu ma odwrotne działanie.
Ostre przyprawy – kapsaicyna, która powoduje pieczenie, jest również wyzwalaczem endorfin uśmierzających uczucie palenia w ustach.
Czekolada – endorfiny są produkowane pod wpływem zawartych w niej substancji. Jednak ich małe stężenie powoduje relatywnie mały i krótki wyrzut endorfin.
Zabiegi na ciało – akupunktura i masaż wspomagają wyzwalanie się endorfin
Światło ultrafioletowe – to może tłumaczyć uczucie niektórych osób po wyjściu z solarium i ich chęć do częstszych wizyt.
Jak widać warto jest zadbać o poziom endorfin na dłużej. Są to naturalne substancje, które odprężają i działają przeciwbólowo. A co najważniejsze, są produkowane przez nasze własne ciała.

Your Message

X