Posted in psychoterapia, psychoterapia indywidualna, rodzina, wychowanie, on 9 marca 2016, by , 0 Comments

Często słyszę w gabinecie o tym, jak wiele przekazywane jest kobietom w młodości, by były grzeczne, skromne, ciche i pokorne. To chłopcy mają być silni, mogą się kłócić i walczyć o swoje. Dlatego też dorosłe potem kobiety, nawet jeżeli są mądre i świetnie wykształcone, nie widzą nawet możliwości by swój talent zaprezentować. Bo tylko grzeczna dziewczynka, która dodatkowo jest skromna, mogła być nagrodzona w domu rodzinnym. Powiedzenie głośno, że mam talent albo, że wiem lepiej, to już była oznaka zarozumialstwa.

Mówi się, że kobiety mają trudno w męskim świecie. Według mnie dzieje się to głównie z powodów i przekonań, które sama kobieta ma w sobie. Bycie błyskotliwą często idzie w parze z byciem wrażliwą na porażkę.

W latach 80 ubiegłego wieku przeprowadzono badania, w których dziewczynki i chłopcy poproszeni zostali o zapoznanie się i rozwiązanie zadań na materiale, którego wcześniej nie widzieli. Okazało się, że dziewczynki szybciej zaczynały wątpić w swoje umiejętności i były mniej efektywne. To jak interpretowały trudną sytuację było najbardziej istotne. Zdolne dziewczynki przekonane były, że ich umiejętności są wrodzone i nie mogą ich zmienić. Chłopcy natomiast wierzyli, że umiejętności mogą zdobyć wysiłkiem i próbami.
grzeczna_dziewczynkaZaobserwowane różnice to efekt nagradzania określonego typu zachowań u chłopców i dziewczynek. Te ostatni szybciej uczone są samokontroli i łatwiej spełniają oczekiwania jak i wykonują instrukcje czy zadania im powierzone. Kiedy dziewczynki uczą się dobrze, często słyszą „jaka zdolna, mądra, inteligentna”. Buduje to w nich przekonanie, że bycie zdolną, mądrą i inteligentną to cechy które masz lub nie.

Inaczej jest z chłopcami. Ci, kiedy popełniają błędy proszeni są częściej by skupili się bądź poświęcili więcej czasu zadaniu. Wynika to z przekonania, że chłopcy mogą być bardziej aktywni niż dziewczynki i trudniej jest im „usiedzieć na miejscu”. Dlatego też, gdy uczą się oni czegoś nowego i trudnego, wiedzą, że poświecenie większej uwagi czy czasu może być istotnym czynnikiem.
W efekcie, w obliczu trudności, dziewczynki myślą, że nie są wystarczająco mądre, kiedy dla chłopców jest to sygnał, że muszą się po prostu bardziej postarać.

Przekonania takie są często przekazywane nieświadomie przez pokolenia. Zdolne dziewczynki lub już kobiety, uważają, że ich umiejętności są wrodzone. Dlatego też, są często dla siebie tak srogie i szybciej zaczynają siebie krytykować, tym samym szybciej się poddając.

Inteligencja i kreatywność tak samo jak samokontrola są cechami, na które masz wpływ. Psychoterapia pomaga spojrzeć na siebie z większą akceptacją. Dotyczy to zarówno cech, które mamy i zdolności, których nie mamy (lub jeszcze nie dostrzegamy). Każdą umiejętność da się doskonalić i ćwiczyć, a wiąże się to z wysiłkiem i byciem wytrwałym. Powiedzenie mówi: nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi. Pamiętasz naukę jazdy na rowerze? Ja do tej pory czuję poobijane od pedałów kostki i radość kiedy wreszcie mogłam spokojnie ruszyć i zahamować be upadku. A wszystko dzięki praktyce, błędom i cierpliwości, że w końcu się uda.

Your Message

X